fredag den 28. september 2012

Skole-magi

Denne uge har nok været den mest fantastiske, jeg har oplevet i mit efterhånden halvlange lærerliv. Der er simpelthen ikke nok superlativer i det danske sprog til at beskrive den energi-udladning og indsprøjtning, der har fundet sted i mødet mellem 5 svenske kunstnere, 45 elever og 2 lærere. Der er blevet skabt magi i en atmosfære af højt engagement og eufori. En følelse af at være en del af noget stort og sætte spor - både hos eleverne, hos svenskerne og i os selv.

Vi har skrevet Haiku-digte - en form jeg ikke kendte på forhånd - men hvor reglerne er simple. Det er digte på bare 3 linjer med en stram struktur. Der må kun være 5 stavelser i første linje, 7 i den næste og 5 i den sidste. Fantastisk at se hvilke budskaber eleverne har fået frem med så simple virkemidler og så få ord.


Digtene har efterfølgende dannet baggrund for deres film. Film, der rækker ud i verden og formidler ganske almindelige teenagers syn på eget liv og på den globale verden. Mange har fået lavet noget rigtig godt på bare 1½ dag.

Der er lavet morsebudskaber om global og bæredygtig udvikling, som skal sendes ud til alverden, når vi om 3 uger rejser til Varberg i Sverige for at fejre FN-dagen sammen med en række svenske elever, Teater Halland og Grimeton Radiostation, som er at finde på Unescos liste over verdensarv.

Der er blevet talt svensk, dansk og engelsk i en skøn pærevælling - og der er knyttet bånd, der rækker udover den almindelig undervisning - og så er det her endda kun starten på en fantastisk oplevelsesrejse, der kulminerer, når vi sætter fødder på svensk jord.

Heldig-rad er jeg - jeg har verdens bedste job. Jeg kan gå på vandet i disse dage - også selvom energien er brugt på en helt anderledes måde end efter en almindelig uge.

2 kommentarer:

  1. Der er mange stjernestunder, når man er lærer, men det er skønt, når en hel uge bliver til stjernestunder :)

    SvarSlet
  2. Det er ren magi Eva :-) Vi er heldige :-)

    SvarSlet