fredag den 6. december 2013

Ikoner og legender

Historiens vingesus fik rusket gevaldigt op i os, og vi vågnde op til beskeden om at en af vor tids største legender var draget videre. Nelson Mandela har fyldt i min bevidsthed så længe jeg husker - Jeg skrålede i 80'erne med på "Free Nelson Mandela" og råbte "Burn to hell Shell", hver gang jeg så mit snit til det. 

Han talte til min unge spirende politisk bevidsthed i en tid, hvor mure faldt, hvor store imperier brød sammen, hvor Nelson Mandela blev frigivet og Apartheid blev afløst af en sort præsident. En bevidsthed der blev næret af de mange fantastiske taler fra Mandela, hvor han talte om forsoning og om at arbejde sammen med sin værste fjende - hvor han gav os alle troen på, at vi havde kraften til at skabe en bedre verden. 


Mine elever har i dag måttet lægge øre til en historie, de kun kender sporadisk. De har måttet læse og gennemtygge citater og en livsindstilling, vi alle kan lære af. De har set videoklip og er blevet opfordret til at søge mere viden og mærke historiens vingesus, der vil blæse de næste par dage, når verden tager afsked med en af de store mastodonter. 

En sydafrikansk kvinde sagde det meget akkurat - at han havde givet det, han have at give gennem et langt liv. At det var på sin plads, at han drog videre - men at hans livsvisdom og hans gerninger vil leve videre og inspirere lang tid fremover. 

4 kommentarer:

  1. Da jeg hørte nyheden i aftes tænkte jeg - så nu får Mies elever endnu en historisk lektion - tror det er fordi den minder mig om min egen skoletid hvor jeg havde en lærer der også var god til at gribe det der rørte sig rundt om os god weekend KH Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg elsker de øjeblikke, hvor mine elever bliver grebet af fortællingen, lever sig ind, undres og forundres. De øjeblikke, hvor jeg åbner en dør til en verden, de ikke kender.... Det er magiske øjeblikke, som jeg lever og ånder for og som giver så megen energi. Griner lidt af at du kender mig så godt gennem bloggen - at du havde regnet den ud :-))) Knus

      Slet
  2. Jeg besøgte Sydafrika i 2004, og det var lysende klart, hvad Madiba havde betydet for landet. Jeg håber en dag at komme tilbage, for det er et helt enestående sted at besøge.

    Hvor er det dejligt, at du fortæller videre til dine elever.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder til at have været en kæmpe-oplevelse - jeg vil gerne besøge landet engang også. Gode historier og historiens vingesus skal deles og gives videre, så andre kan få vinger af historierne - blive inspireret og leve deres egen historie ud. Kh

      Slet